نحوه ارتقاء از AX 2012 به Dynamics 365 Finance & Operations

نحوه ارتقاء از AX 2012 به Dynamics 365 Finance & Operations یکی از دغدغه های کاربران ERP های مایکروسافت است . در این مقاله به نحوه ارتقاء از AX 2012 به Dynamics 365 Finance & Operations میپردازیم.

نحوه ارتقاء از AX 2012 به Dynamics 365 Finance & Operations

 

شرکت مایکروسافت، راه حل ERP مبتنی بر قضای ابری (Cloud) خود یعنی Dynamics 365 for operations، را در سال 2016 در مقابل نسخه قبلی خود یعنی Dynamics AX 2012  منتشر کرد و در سال 2017 آن را به Dynamics 365 finance & operations (مالی و عملیات) تغییر نام داد.

چرا انتقال از AX به Dynamics 365 :

قبل از اینکه به نحوه ارتقاء از AX به Dynamics 365 بپردازیم، چند فاکتور مشخص را در مورد اینکه چرا باید AX خود را به Dynamics 365 ارتقا دهید، ارائه خواهیم کرد، زیرا گرچه این فقط یک ارتقاء روی یک نرم افزار محسوب میشود ولی بهر حال تصمیم بسیار مهمی است که ممکن است چالش برانگیز باشد.

اولاٌ اینکه با انتشار این سیستم جدید ERP، پشتیبانی از نسخه های قبلی Dynamics AX لغو شده و شرکت مایکروسافت یا isv ها خدمات پشتیبانی برای Dynamics AX شما ارائه نمیدهند، مگر ارتقاء به D365 باشد.

ثانیاٌ، دلیل اصلی که باید به این نسخه ارتقا دهید ویژگی مبتنی بر ابر یا Could بودن این نرم افزار است .

بیایید نگاهی به برخی ویژگی های جدید این نرم افزار بیاندازیم:

  1. جایگزینی Role Center با Workspace ها، که به کاربران اجازه می دهد از طریق یک داشبورد قابل تنظیم به جنبه های مختلف سیستم مالی و عملیات دسترسی داشته باشند.
  2.  از طریق ویژگی به نام جستجوی جهانی میتوانید تمام منوها را سرچ کنید
  3. به روز رسانی موجودی انبار (Inventory) هر 24 ساعت به صورت خودکار که این کار به صورت دستی نیز قابل انجام است.
  4. امکان ایجاد و جاسازی گزارش های هوش تجاری در رابط کاربری سیستم مالی و عملیات.

اینها تنها تعدادی از پیشرفت‌های زیادی است که نسخه Dynamics 365 ارائه می‌کند. به طور کلی، Dynamics 365 همه قابلیت‌های قبلی Dynamics AX را اعم از منابع انسانی، تدارکات، تولید، مدیریت زنجیره تامین، خرده‌فروشی و غیره ارائه میکند بنابراین شما هیچ چیزی را از دست نخواهید داد.

 چگونگی ارتقاء به D365 :

قبل از خرید این نسخه، با تجزیه و تحلیل میزان تلاش و منابع مورد نیاز برای انجام این ارتقا شروع کنید تا به شما در ترسیم نقشه پروژه کمک کند. روند ارتقاء از یک نسخه به نسخه دیگر بستگی به نحوه استفاده شما از این پلتفرم در کسب و کار خود دارد. این شامل شناسایی، اجرا و برنامه ریزی مسیر ارتقاء است که به رشد کسب و کار شما معنا می بخشد.

خبر خوب این است که مایکروسافت در حال حاضر یک مسیر ارتقای مستقیم از Dynamics AX 2012 به Dynamics 365 ارائه می دهد.در واقع با وارد کردن یک فایل model store در سرویس ارتقائی که در زیر Microsoft Dynamics Lifecycle Services قرار دارد میتوانید عملیات ارئقاء را انجام دهید. این به این معنی است که ارتقاء هر چیزی از Dynamics AX به D365 امکان پذیر خواهد بود.

*** فقط توجه داشته باشید که مایکروسافت برای نسخه‌های قدیمی‌تر Dynamics AX به‌روزرسانی ارائه نمی‌کند. اگر از نسخه های AX 4,AX2009  استفاده میکنید، باید کل سیستم را دوباره پیاده سازی کنید.

ارتقاء از Dynamics AX 2012 به Dynamics 365 شامل دو مرحله است:

  • ارتقا کد طبق نسخه جدید
  • به روز آوری دیتا به مدل جدید

الزامات ارتقاء کد

برای شروع ارتقاء کد باید به Microsoft Lifecycle Services دسترسی داشت .

همچنین بایستی فایل model store در اختیارتان باشد.

قبل از شروع اقدامات لیست ذیل را چک نمایید:

  1. از شر هر مدل غیر ضروری موجود در model store خود خلاص شوید
  2. مطمئن شوید که شریک تجاری ISV شما نسخه AX ای منطبق با راه حل ERP شان دارند یا خیر.
  3. توصیه می شود اگر ISV را به شدت مطابق با نیاز خود سفارشی کرده اید، بخشی از فرآیند ارتقاء خود قرار دهید.
  4. اگر ISV را در فرآیند ارتقاء مشارکت می‌دهید و یک پلتفرم یا هر یک از اشیاء بنیادی در طول فرآیند اصلاح می‌شوند، باید کد موجود در آنها را حذف کرده و آن را در برنامه‌های افزودنی مجدداً تغییر دهید.

الزامات

در فوریه 2018 مایکروسافت اولین سرویس ارتقاء داده را برای ارتقاء از Dynamics AX به Dynamics 365 منتشر کرد. مایکروسافت توصیه می کند که ابتدا این سرویس را در محیط توسعه به جای محیط Sandbox اجرا کنید. دلیل اصلی این امر این است که در محیط توسعه، توسعه‌دهندگان داده‌های محلی را دارند که می‌توانند بنویسند، و همچنین اسکریپت‌های ارتقای داده‌های سفارشی خود را در برابر داده‌ها آزمایش کنند.

مراحل انجام :

  1. بر اساس نحوه میزبانی محیط توسعه دهنده شما، باید نسخه پشتیبان خود را آپلود کنید. برای یک VM میزبان Azure، باید نسخه پشتیبان خود را در فضای ذخیره سازی Azure آپلود کنید. برای یک VM محلی می توانید فایل را مستقیماً در سراسر شبکه انتقال دهید.
  2. پایگاه داده AX 2012 را در کنار پایگاه های اصلی دانلود و بازیابی کنید. هنگام بازیابی نسخه پشتیبان به Dynamics 365، پایگاه داده فعلی AXDB خود را بازنویسی نکنید.
  3. آخرین به روز رسانی های باینری را از کتابخانه دارایی مشترک Microsoft Dynamics Lifecycle Services دانلود کنید تا بسته های قابل استقرار ارتقا داده را اجرا کنید.

برای انجام یک ارتقاء یکپارچه، مهم است که تمام برنامه های افزودنی را که ERP شما در حال حاضر روی آنها کار می کند، یادداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید