بهای تمام شده سطح BOM محصول در ERP مایکروسافت

در این مقاله با بهای تمام شده سطح BOM محصول در ERP مایکروسافت آشنا میشویم .البته مبحث بهای تمام شده در ERP مایکروسافت ، مبحث بسیار گسترده ای است. این ERP در حوزه بهای تمام شده بسیار قدرتمند است و یکی از پیچیده ترین حوزه های حسابداری یا حسابداری مدیریت یعنی مبحث بهای تمام شده را به سادگی و با امکانات محاسبات قوی ، پوشش داده است.

بهای تمام شده سطح BOM محصول در ERP مایکروسافت

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که بهای تمام شده از اجزاء ذیل تشکیل شده است :

1-مواد

2-دستمزد

3-سربار

که هر کدام از این اجزاء دارای اجزاء مستقیم و غیر مستقیم هستند.

همانگونه که در تصویر فوق پیداست . محاسبه قیمت از مزیت های محاسبه بهای تمام شده در ERP مایکروسافت است. یعنی با استفاده از Profit Margin و Profit Settings علاوه بر Cost Setting امکان محاسبه قیمت یا Price را نیز فراهم میکند.

همانگونه که مستحضرید بحث Cost و بحث Price دارای فرق زیادی با یکدیگر هستند و باید به مفهوم این دو کلمه توجه دقیق داشته باشیم.

محاسبات BOM از پایین ترین سطح شروع میشود تا سطح 0 و همانطور که در تصویر ذیل مشاهده میفرمایید تک تک سطوح محاسبه بها دارند و نهایتا به بهای کل BOM میرسیم:

مبحث محاسبه بهای تمام شده در سطح بی.او.ام نیز خود دارای گستردگی است . همانند مبحث محاسبه بهای تمام شده محصولات نهایی یا محصولات نیم ساخته در ERP مایکروسافت است . در  این مقاله صرفا به مقدمات آن اشاره میشود . برای محاسبه بهای تمام شده در سطح بی.او.ام باید مفاهیم ذیل در ابتدا تعریف شوند :

  • گروه بها یا Cost Group
  • ورژن بهایابی یا Costing Version
  • گروه محاسبات یا Calculation Group

گروه بها یا Cost Group  :

با تعریف  Cost Group ها ، در واقع یک ساختار شکست برای هزینه ها در سطح مواد و طبقه بندهای هزینه ها میپردازیم.

ادامه این مبحث را از اینجا مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید